Dieta de crestere a imunitatii

De ce avem nevoie primavara, pentru reechilibrarea organismului?

Lipsa expunerii la soare din perioada iernii, alimentatia saraca in fructe si legume, fac ca organismul sa fie spoliat de minerale si vitamine, ceea ce duce la o deficienta in functionarea  sistemul imunitar. Una dintre cele mai afectate este vitamina D, numită uneori „vitamina solară”, deoarece este produsă în piele sub influenta luminii solare. vit D, se poate obtine si din anumite alimente și suplimente.

Functiile vit D

Funcția biologică majoră a vitaminei D este menținerea nivelului normal in sange, a calciu și fosforului, 1-3 contribuind la formarea și mentinerea oaselor puternice. 

Cercetari recente sugereaza, de asemenea, ca un aport suficient de aceasta vitamina solubila în grasimi poate oferi protectie și scade riscul unui individ de a dezvolta osteoporoza, hipertensiune arteriala, cancer si boli autoimune. 1-3 

Studiile raportează ca vitamina D, determina celulele imune ale organismului sa produca anticorpi; prin urmare, vitamina D promovează o creștere globala a puterii sistemului imunitar. 4 

Pana în prezent, peste 500 de studii sustin rolul vitaminei D în sanatatea sistemului imunitar. 4

Rezultatele unor studii raporteaza ca vitamina D ajută la menținerea confortului articular si muscular, sustine sanatatea sanilor, a colonului si a prostatei.

O analiza serologica ne poate spune nivelul de vit D; optim este considerat a fi >30 mg/ml sau >75 mmol/l, ideal 40-60 ng/ml.

Surse alimentare de vitamina D

Puține alimente conțin vitamina D în mod natural. Din aceasta cauza, unele alimente sunt fortificate. Aceasta înseamnă ca s-a adaugat vitamina D. Alimentele care conțin vitamina D includ:

  • somon
  • sardine
  • galbenus de ou
  • creveti
  • lapte (fortificat)
  • cereale (fortificate)
  • iaurt (fortificat)
  • suc de portocale (fortificat)
  • anumite ciuperci
  • Ciupercile au capacitatea unică de a face vitamina D atunci când sunt expuse la lumina UV.  De exemplu, ciupercile salbatice și cele expuse în mod artificial la lumina UV, pot contine intre 3.8 și 28 mcg de vitamina D la 100 grame . Mai mult, conținutul lor de vitamina D rămane ridicat pe toată durata de valabilitate si pare sa fie la fel de eficient ca suplimentele de vitamina D. Insa, majoritatea ciupercilor comerciale sunt cultivate la întuneric și nu sunt expuse la lumina UV, ceea ce înseamna că probabil conțin foarte puțina vitamina D.  

Dieta bogata in vitamina D pentru sustinerea sistemului imunitar

Mic dejun

Dieta de crestere a imunitatii

Poridge cu fulgi de ovaz si fructe                  

Pranz

Somon cu legume la cuptor, parfumat cu busuioc - Gustarte

Somon cu legume                                        

Cina

Salata cu ciuperci si dovlecei preparata de Ramona Dascalu

Salata cu ciuperci si legume                         

Referințe

1. Berardi RR, Newton G, McDermott JH, și colab., Eds. Manual de medicamente fără prescripție medicală. 16 ed. Washington, DC: Asociația Americană a Farmaciștilor; 2009.

2. Site web Vitamina D. Medline Plus. www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/patient-vitamind.html. Accesat la 4 decembrie 2009.

3. Barclay L. Managementul deficienței de vitamina d revizuit. Site-ul Medscape. www.medscape.com/viewarticle/712007. Accesat la 4 decembrie 2009.

4. Importanța vitaminei D. Site-ul Web Made Nature. www.naturemade.com/ImmuneHealth/product_vitamin_d.html. Accesat la 5 decembrie 2009.