Riscurile scaderii rapide in greutate

Riscurile scaderii rapide in greutate

Obezitatea este o boala cu care se confrunta tot mai multe persoane, reprezentand nu numai o problema de estetica ci in primul rand o problema de sanatate.

Obezitatea este o boala cu care se confrunta tot mai multe persoane, reprezentand nu numai o problema de estetica ci in primul rand o problema de sanatate.Obezitatea reprezinta o creșterea exagerata a greutății corporale (peste 25% față de greutatea ideala), cauzată de acumularea unei cantități mari de grăsime în țesutul subcutanat și în jurul viscerelor.

Poate fi exogenă, când este determinată de o alimentație excesivă, sau endogenă, când apare în urma unor tulburări ale glandelor endocrine sau ale centrilor nervoși din hipotalamus.

Se poate clasifica in functie de indicele de masă corporală (IMC), o mărime obținută prin împărțirea greutății unei persoane, exprimată în kilograme, la pătratul înălțimii acelei persoane, exprimată în metri(IMC[kg/m2] = m[kg]/ h2[m2]

Organismul uman dispune de sisteme de reglare care pot sa pastreze echilibru energetic, pentru o perioada de timp, dar, fie de un aport cronic exagerat de alimente, fie de o reducere a consumului (prin scaderea nivelului de activitate), pot dezechilibra sistemele de reglare. Sa ne imagiman acesta ca o balanta, pe care avem posibilitatea sa o inclinam intr-o parte sau alta prin: alimentatie, miscare, stil de viata.

Complicatiile obezitatii cele mai frecvente sunt :

  • diabet zaharat de tip II ;
  • hipertensiunea arteriala;
  • hiperlipoproteinemiile (cresterea valorilor trigliceridelor si colesterolului sanguin);
  • afectiuni locomotorii (artroza);
  • sindromul de apnee in somn;
  • boli cardiovasculare

Cum trebuie sa scadem in greutate?

Slabirea brusca, fara supraveghere medicala, supune organismul unui stres important, care va determina aparitia unor efecte secundare.

Scopul scaderii in greutate, este de a reduce depozitele de grasime existente in organism,  aceasta facandu-se in doua moduri: cresterea arderilor( intensificarea activitatilor fizice), sau prin reducerea consumului de alimente, obligand astfel organismul sa-si consume rezervele excesive de grasime. Indiferent de metoda folosita, scaderea in greutate rapida, nesupravegheata de un specialist poate conduce la grave probleme de sanatate.Metabolizarea grasimilor din alimentatie sau a celor proprii organismului se face la nivelul ficatului, care astfel este suprasolicitat, iar reziduurile metabolice rezultate sunt eliminate prin bila, cu riscul aparitiei litiazei biliare.De aceea, ideal este sa se reduca aportul alimentar controlat, astfel incat sa nu fie sub nivelul metabolismului bazal, dieta sa fie variata, iar crestere a efortului fizic sa se faca treptat.

Ce risti cand slabesti

Scaderea drastica a numarului de calorii consumate, inseamna si o scadere a aportului de macro si micronutrienti: proteine, glucide, lipide, vitamine, apa si minerale, care poate duce la dezechilibre in organism.

Pot sa apara:

  • aritmii cardiace;
  • scaderea tensiunii arteriale;
  • hipoglicemie;
  • modificarea structurii osoase;
  • afectarea sistemului imunitar;
  • scaderea masei musculare;
  • oboseala accentuata;
  • afectiuni ale pielii si mucoaselor;
  • depresie;
  • atacuri de guta;
  • infertilitate.

Dietele drastice pentru scaderea rapida in greutate nu pot fi mentinute mult timp, fiind urmate de obicei de cresterea rapida in greutate (efectul yo-yo).

S-a demonstrat in studii clinice ca cele mai mici riscuri apar daca scaderea in greutate este de 500g/saptamana.

Pentru a obtine o greutatate cat mai apropiata de cea ideala e nevoie de rabdare, efort si un medic specialist care sa-l indrume si sa-l sustina moral pe pacient. Recomandabil ar fi să adoptăm un mod de viata sănătos pe care să-l păstrăm pe tot parcursul vieţii, astfel slăbirea se va face in siguranta şi fără efecte nedorite.

Care sunt cele mai periculoase diete?

Dietele care determina o pierdere masiva de greutate intr-un timp scurt sunt cele mai periculoase, deoarece produc dezechilibre nutritionale majore, uneori avand consecinte greu de tratat.

De asemenea, dietele care se bazeaza pe reducerea drastica a aportului unei clase de macronutrienti (glucide, proteine, lipide), cum sunt dietele cu un continut scazut de carbohidrati sau cele hiperproteice.

Eu recomand o dieta echilibrata caloric si nutritional, personalizata (adaptata stilului de viata, obiceiurilor alimentare, varstei si sexului).

Pentru a intelege ce inseamna un stil de viata sanatos si pentru a obtine ghidul de scadere in greutate, accesati situl nostru: http//www.nutrisistem.ro sau programati-va la o consultatie la: 0744672878 Dr. Corello Mirela

Leave a Reply