Ce inseamna o dieta sanatoasa

Ce inseamna o dieta sanatoasa

O dieta sanatoasa nu inseamna restricții în ceea ce privește alimentele, ci mai degrabă, este vorba de a avea mai multă energie, de a-ți îmbunătăți sănătatea și de a-ți stabiliza starea de spirit.  Dacă vă simțiți copleșiți de toate sfaturile nutriționale contradictorii de pe internet, este bine sa apelati la un specialist in nutritie. Chiar si cu cateva sfaturi simple, puteți reduce confuzia și puteți învăța cum să creați o dietă gustoasă, variată și nutritivă, care este la fel de bună atat pentru corpul vostru cit si pentru starea de spirit.

Riscurile unei diete restrictive, nepersonalizate

Inceperea oricarei diete ar trebui sa se faca dupa o consultatie la nutritionist. Cantarirea, masuratorile, anamneza, vor oferi atat medicului cat si dumneavoastra informatii pretioase despre: obiceiurile alimentare, compozitia corporala, necesarul de energie si nutrientii de care aveti nevoie zilnic. Impreuna cu nutritionistul veti stabilii obiectivele si tipul de dieta care vi se potriveste. Dietele restrictive, neechilibrate caloric si nutritional, necontrolate de catre un specialist pot avea consecinte nefavorabile atat fizice cat si psihice.

Efectele fizice ale dietei

O dieta restrictivă și adesea nesustenabilă poate să te faca sa te simti  mereu înfometat și lipsit de energie. Senzatia de foame poate fi acceptata pentru o perioadă scurtă de timp, dar o astfel de lipsă poate duce în cele din urmă la o accentuare a poftelor alimentare și la un comportament supra-compensator. Persoana respectiva va simti acesta ca un eșec, ceea ce va contribui la asociații emoționale negative cu alimentele și mâncatul.

Greutatea fluctuantă este frecventă la persoanele care tin dietă frecvent (efectul „yo-yo” dieting). S-a constatat ca majoritatea oamenilor își recapătă toată greutatea pe care au pierdut-o după o dietă în câțiva ani, si chiar adauga ceva in plus.

Dietele restrictive, dezechilibrate caloric si nutritional, pot determina:

  • incetinirea compensatorie a metabolismului (scade rata de ardere a caloriilor);
  • accentuarea poftelor alimentare și un apetit crescut, ceea ce duce la suprasolicitare;
  • reducerea cantitatii totale de țesut muscular și a densitatii osoase;
  • tulburari de tranzit intestinal (constipație și / sau diaree);
  • scaderea compensatorie a temperaturii corpului pentru a utiliza mai puțină energie;
  • dureri de cap;
  • insomnie și oboseala.

Efectele psihologice ale dietei

  • Dieta nepersonalizata, prea stricta, care nu ne ofera rezultatele dorite, poate duce la: sentimente de vinovăție în ceea ce privește „lipsa autocontrolului”;
  • scaderea stimei de sine;
  • gânduri și comportamente obsesive legate de produsele alimentare ( in special de cele interzise);


Motivele pentru care dieta eșuează

  • Răspuns la foamete

Când aportul de alimente este redus prin dieta, organismul răspunde ca și cum ar fi în situații de foamete. Ca instinct de supraviețuire, organismul își poate ajusta metabolismul sau cantitatea de energie utilizată pentru a-si menține funcțiile, cu până la 40% in circa 48 de ore de la limitarea fie a tipului și / sau a cantității de alimente,

  • Leptina

Leptina este un hormon produs de celulele grase din corpul nostru. Există în organism în cantități proporționale cu greutatea noastră. Atunci când stratul adipos scade, la fel și nivelurile de leptină, scad. Organismul va incerca sa compenseze această pierdere a leptinei și să răspundă prin creșterea senzatiei de foame și scăderea metabolismului, ceea ce reduce rata de ardere a energiei. Asa incat, dupa o perioada de scadere in greutate, apare un platou si scaderea nu se mai realizeaza in acelasi ritm sau chiar se opreste ceea ce poate accentua sentimentul de frustrare. Acest moment poate fi depasit crescand cantitatea de activitate fizica.

Participarea la evenimente sociale, religioase

Alimentele sunt adesea asociate cu multe evenimente sociale și adunări de familie, cum ar fi ieșirea la cină sau un grătar, sarbatori religioase, etc. Oamenii care tin adesea dieta evită mesele de familie, intalnirile cu prietenii la restaurant sau alte situatii unde considera ca sunt expusi presiunii sociale de a manca, aceasta ducând la sentimente de izolare, pierdere a sprijinului, insingurare.

Atunci când aportul de alimente este restricționat, persoana suferă de privare, atat fizic cat și emoțional, mintea devine preocupată de alimente și poftele se intensifică, în special pentru alimentele care vor furniza energie rapidă, cum ar fi dulciurile. Ca rezultat, vor aparea senzații de vinovăție și eșec. Acest lucru devine adesea un ciclu dificil de rupt și are efecte devastatoare asupra stimei de sine a unei persoane.

Cum putem face ca dieta sa fie eficienta pe termen lung

Dieta sa nu fie restrictiva, ci calculata pentru a asigura necesarul energetic  si nutritional al pacientului, sa fie conceputa conform cu preferintele alimentare ale acestuia.

Dieta trebuie sa fie acceptata si inteleasa de catre pacient, trebuie sa devina un mod de alimentatie permanent, iar vechile obiceiuri care au determinat cresterea in greutate sa fie uitate.

Activitatea fizica, deasemeni trebuie mentinuta la un anumit nivel toata viata ( minim 30 de minute zilnic, de miscare intensa)

E bine ca pacientul sa gandeasca de fiecare data inainte de a cumpara, sau manca un aliment, daca: e necesar, e sanatos, daca -i trebuie, daca pretul este cel corect, daca nu e deja prea mult, daca e ora potrivita, etc.

Pentru mai multe informatii puteti accesa ghidul nostru de scadere in greutate.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.